De impact van het luidop voorlezen op de sociale interactie, gemoedstoestand en levenskwaliteit (QOL) van bewoners van een woonzorgcentrum

Steppe Lisa, 2022
Uit de literatuur blijkt dat het voorkomen van eenzaamheid en sociale isolatie bij ouderen in woonzorgcentra hoger ligt dan bij zelfstandige ouderen die nog thuis wonen. Bovendien nemen de communicatieve en sociale vaardigheden af met het ouder worden. In deze masterproef wilden we nagaan of het luidop voorlezen van verhalen aan ouderen in een woonzorgcentrum een positieve impact had op hun sociale interactie, gemoedstoestand en levenskwaliteit. Allereerst werden ouderen gerekruteerd in een woonzorgcentrum. Nadien moesten de gerekruteerde ouderen de opgestelde vragenlijsten invullen die peilden naar de persoonlijke gegevens, levenskwaliteit, sociale participatie en hobby’s van de deelnemers. Vervolgens kregen de ouderen één keer per week gedurende acht weken lang voorleessessies aangeboden. Na de voorleessessies namen de ouderen deel aan een groepsgesprek om de impact van het luidop voorlezen op hun sociale interactie, gemoedstoestand en levenskwaliteit na te gaan. Ook werd er na de voorleessessies een groepsgesprek georganiseerd voor het (para)medisch personeel om hun indruk na te gaan. Uit de resultaten blijkt dat de meningen over de sociale interactie verdeeld waren bij de ouderen. Het zorgpersoneel vond daarentegen dat de sociale interactie van de ouderen verbeterd was tijdens de voorleessessies zelf. Ook vonden de ouderen dat hun gemoedstoestand neutraal bleef na het volgen van de voorleessessies, terwijl het zorgpersoneel vond dat de voorleessessies een positieve impact had op de gemoedstoestand van de ouderen omdat ze nadien straalden. Ten slotte gaven de ouderen aan dat de voorleessessies ervoor zorgden dat ze ook fijne herinneringen konden ophalen, wat indirect een positieve impact had op hun levenskwaliteit. Het zorgpersoneel vond dat de voorleessessies een positieve impact had op de levenskwaliteit van de ouderen omdat ze fijne herinneringen konden ophalen, praten met elkaar en zich meer verbonden voelden met elkaar. Uit deze studie kan besloten worden dat de voorleessessies in het algemeen als een meerwaarde werden beschouwd door de ouderen en het zorgpersoneel. Zowel de ouderen als het zorgpersoneel hadden zowel gelijkaardige als verschillende standpunten over de impact van het luidop voorlezen op de sociale interactie, gemoedstoestand en levenskwaliteit.

Promotor Kristiane Van Lierde
Opleiding Logopedische en Audiologische Wetenschappen
Domein Logopedie
Kernwoorden luidop voorlezen woonzorgcentrum sociale interactie gemoedstoestand levenskwaliteit ervaring voorleessessies