De rol van geschreven teksten in ziekenhuizen: In welke mate is de informatie die intern gecommuniceerd wordt aan de hand van geschreven teksten verstaanbaar voor iedereen? (C)

Huysentruyt Luca, 2022
Het doel van deze studie is om te onderzoeken of de informatie die in het ziekenhuis wordt gedeeld begrijpelijk is voor alle medewerkers. Goede communicatie binnen het ziekenhuis is erg belangrijk, omdat slechte communicatie kan leiden tot hogere kosten, fouten in de zorg en problemen met de prestaties van werknemers. Geschreven teksten spelen een rol in de interne communicatie en het is essentieel dat deze teksten duidelijk en begrijpelijk zijn, vooral omdat ziekenhuisteksten vaak complex kunnen zijn. Om dit te onderzoeken werden twaalf interviews gedaan met verschillende medewerkers, waaronder afdelingshoofden, verpleegkundigen en medewerkers van de technische dienst. Deze interviews werden geanalyseerd en er werd gekeken naar overeenkomsten en verschillen tussen de antwoorden. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er veel verschillende communicatiekanalen gebruikt worden om intern te communiceren. De meningen over de gebruiksvriendelijkheid van deze kanalen waren verdeeld. Sommige deelnemers vonden dat er te veel informatie was en gaven aan dat ze voorstander waren van duidelijke en korte communicatie. Daarnaast werd er ook stilgestaan bij de verschillen op vlak van verstaanbaarheid en aantrekkelijkheid voor de herwerking/herschrijving van een tekst. Dit onderzoek komt tot de conclusie dat het herschrijven van teksten belangrijk is om de interne communicatie in ziekenhuizen te verbeteren. Hoewel er verschillende communicatiekanalen worden gebruikt, is er nog ruimte voor verbetering. Dit onderzoek benadrukt het belang van duidelijke interne communicatie in ziekenhuizen. Het herschrijven van teksten kan helpen om ervoor te zorgen dat alle medewerkers de informatie begrijpen die intern wordt gedeeld. Het is dus belangrijk dat de geschreven teksten voor iedereen in het ziekenhuis begrijpelijk zijn.

Promotor Kaat De Pourcq
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden Interne communicatiekanalen, geschreven teksten, verstaanbaarheid/aantrekkelijkheid herschreven teksten