PATIENT EXPERIENCE EN OUTCOME: ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN PATIENTENERVARINGEN OP DE DOOR DE PATIENT ERVAREN UITKOMST VAN EEN OPNAME.
Huysecom Christophe, 2023
De Disney-ervaring. Iedereen die al het geluk heeft gehad een reisje te kunnen boeken naar Disneyland zal het beamen: vanaf het eerste contact word je meegenomen in de magie van deze sprookjeswereld. Je krijgt een vrolijke persoon aan de lijn die je helemaal uitlegt wat je mag verwachten en die checkt of er werkelijk aan alles gedacht is om er een perfect verblijf van te maken. Eenmaal ter plaatse gaat de sprookjeservaring verder: elk aspect van je trip is 1 grote perfecte choreografie. Je zou op het einde bijna vergeten hoeveel je ervoor betaald hebt… Disney ziekenhuizen? Neen, voor zover we weten is Disney niet van plan om echt ziekenhuizen te bouwen. Maar het concept van de totaalervaring die Disney hoog in het vaandel draagt wordt meer en meer opgepikt door verschillende zorginstellingen. Want geef toe: een opname in een ziekenhuis is ver van een uitstap naar een pretpark. De vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk: ziekenhuizen ontvangen je enkel omdat je een zorgvraag hebt en dat is niet meteen een sprookje. Je kent het misschien wel: je komt daar met een klein hart toe en je wacht tot jouw “nummer” op een scherm verschijnt. Voor je het wel beseft heb je drie documenten getekend die je, als je eerlijk bent, eigenlijk helemaal niet gelezen hebt. Wat later beland je mogelijks in een vreemde schort en onflatterende broekkousen op een metalen bed. De dag erna vertelt een arts jou hoe goed het met je gaat en je mag naar huis. Dit verhaal is misschien wat met de haren gegrepen, maar is toch wel een beetje herkenbaar, niet ? Van ziekenfabriek naar een totaalervaring op weg naar herstel. Onderzoek wijst uit dat ziekenhuizen die echt inzetten op de totaalervaring van iedere zorgvrager niet alleen meer tevreden ‘klanten’ hebben, maar de mensen gaan er op vlak van gezondheid effectief ook beter op vooruit. In algemeen ziekenhuizen werd hier al vaker onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat mensen die effectief mee betrokken worden in de verschillende stappen van het gebeuren er beter/sneller op vooruitgaan dan mensen die hun zorg gedwee en vooral in stilte moeten ondergaan. Recent onderzoek (2024) doet nu ook vermoeden dat dit ook geldt voor mensen die zorg krijgen voor psychose klachten. Als mensen een goede ervaring hebben gehad in het ziekenhuis, zullen ze dus zelf op het einde van het traject vaker de boodschap brengen dat hun kwaliteit van leven erop vooruit is gegaan. Moeten dokters en verpleegkundigen zich dan verkleden in sprookjesfiguren? Neen natuurlijk niet. Om in te zetten op verbeterde patiënt ervaringen, moet je het als ziekenhuis anders aanpakken dan een pretpark. Uit onderzoek blijkt dat je uiteraard als ziekenhuis moet investeren in goede infrastructuur en opleiding van het personeel. Het belangrijkste aspect van je ervaring als patiënt is echter de manier waarop mensen echt naar jou en naar je dierbaren luisteren en je als patiënt echt aan het woord laten. Mensen zijn zelf de grootste expert in hun eigen gezondheidsprobleem. Als je hen echt als expert behandelt en niet als klein kind dat braaf moet luisteren, zal de kwaliteit van de zorgresultaten erop vooruit gaan. En het goede nieuws is: er bestaan al meetinstrumenten voor ziekenhuizen om te meten of ze voldoende inzetten op patient ervaringen. Ze kunnen hun “Disney-gehalte” dus al meten. Veel ziekenhuizen doen dit al. Nu ook blijkt dat de gezondheid van hun ‘publiek’ er nog eens beter op vooruit kan gaan is de stap naar een gezondheidservaring i.p.v. ziekenhuisopname weer een stuk kleiner.
Promotor | Dominique Vandijck |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |
Kernwoorden | Experience Outcome PREM PROM |