Uitstraling spoedgevallendienst: patiënttevredenheid op spoedgevallen.

Dejaegher Marieke, 2023
Een bezoek aan de spoedgevallendienst van een ziekenhuis is niet voor iedereen een leuke ervaring. Het is een uitdaging voor het ziekenhuis om deze ervaring aangenaam en comfortabel te maken, terwijl je als patiënt de best mogelijke zorg krijgt. Op basis van dat ene bezoek, waarbij je vaak stress, angst en zorgen hebt, vorm je als patiënt een mening over de spoedgevallendienst. Het doel van dit onderzoek is om te weten te komen wat bezoekers van de spoedgevallendienst van AZ Oudenaarde ervaren hebben en hoe tevreden zij zijn. Een tweede doel van dit onderzoek is om te kijken of er een verschil is tussen wat bezoekers vinden van de spoedgevallendienst en wat niet-bezoekers ervan vinden. Mensen die nog niet naar de spoedgevallendienst van AZ Oudenaarde zijn geweest, hebben soms al een mening op basis van verhalen van vrienden en familie, (sociale) media, nieuwsberichten... Het onderzoek omvat een studie van bestaande wetenschappelijke artikels en een enquête bij de inwoners in de omgeving van AZ Oudenaarde. Mensen kunnen hierbij scores geven aan vier hoofddomeinen die de kwaliteit van de spoedgevallendienst bepalen: technische, interpersoonlijke, omgevings- en administratieve kwaliteit. Bij elke vraag kunnen ze ook uitleggen waarom ze wel of niet tevreden waren over dat punt. Uit de resultaten blijkt dat niet-bezoekers vaak lagere scores geven dan bezoekers. Zij hebben dus een negatiever beeld van de spoedgevallendienst van AZ Oudenaarde. Bij de bezoekers was er gemengde tevredenheid. Een deel van het publiek is tevreden en heeft positieve ervaringen, terwijl een ander deel ontevreden is door negatieve ervaringen. Deze negatieve ervaringen kunnen verschillende oorzaken hebben: slechte communicatie, weinig empathie onder het personeel, personeelstekorten, onaangenaam onthaal, geen toegang tot patiënt als familie, verkeerde diagnoses en niet serieus genomen worden als patiënt. Door inzicht te krijgen in de ervaringen en tevredenheid van bezoekers kan het ziekenhuis gerichte verbeteringen doorvoeren in de kwaliteit van de spoedgevallendienst, wat een maatschappelijke meerwaarde is. Ook krijgt het ziekenhuis de mogelijkheid om proactief aan hun imago en communicatie met de maatschappij te werken. Het onderzoek draagt ook bij aan de bredere maatschappelijke impact door de algemene kwaliteit van zorg te verbeteren, het vertrouwen in de gezondheidszorg te versterken en beleidsvorming te ondersteunen. De resultaten van dit onderzoek bieden waardevolle inzichten om de patiëntenzorg in de spoedgevallendienst van AZ Oudenaarde te verbeteren en dragen bij aan een positieve verandering in de perceptie en ervaring van zowel bezoekers als niet-bezoekers.

Promotor Simon Malfait
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden spoedgevallendienst patiënttevredenheid AZ Oudenaarde service quality