De client journey van gebruikers en mantelzorgers in het oriënterend kortverblijf
De Roover Liesbet, Aneca Ellen, 2023
Stel, je wordt zelf ouder en je woont nog thuis, maar je hebt nood aan meer zorg. En toch wil je zo graag thuis blijven wonen. Wat dan? Uit onderzoek blijkt dat de grote meerderheid van ouderen effectief thuis wil blijven wonen, eventueel met ondersteuning. Toch valt het niet uit te sluiten dat de oudere in contact zal komen met verschillende zorgorganisaties, één van deze kan het oriënterend kortverblijf zijn. Een oriënterend kortverblijf richt zich op ouderen met zorgnoden die zich thuis in een mogelijke crisissituatie bevinden of die na een verblijf in het ziekenhuis passende zorg en ondersteuning nodig hebben. Het doel van een oriënterend kortverblijf is om ouderen die nog thuis wonen tijdelijk en met een uitgebreid team van zorgverleners een traject aan te bieden om zo de oudere te oriënteren naar het meest passende woonzorgaanbod. Het doel van deze masterproef is om in kaart te brengen hoe ouderen en hun mantelzorgers het oriënterend kortverblijf ervaren en om een visuele weergave te maken van de contactmomenten voor, tijdens en na het verblijf (de zogenaamde client journey). Daarnaast willen we ook in kaart brengen hoe ouderen en mantelzorgers dit traject ervaren. Om hier een antwoord op te krijgen werden interviews afgenomen bij ouderen die verbleven in een oriënterend kortverblijf, mantelzorgers en medewerkers van vier verschillende woonzorgcentra in Vlaanderen, met een bijkomende erkenning voor oriënterend kortverblijf. Uit de analyse kwamen vijf belangrijke thema’s naar voren: continuïteit van zorg, een informatiekloof, de rol van medewerkers, omgevingsfactoren en het welbevinden. Door het visualiseren van het traject voor, tijdens en na het oriënterend kortverblijf, kan men inzicht krijgen in de belangrijke contactmomenten en de ervaringen van ouderen en mantelzorgers om zo de dienstverlening, zorgcontinuïteit en de beleving te verbeteren. Door het steeds ouder worden van de bevolking staan we voor grote uitdagingen. Om tegemoet te komen aan de zorgnoden van ouderen en de groeiende verwachtingen trachten steeds meer zorgorganisaties zich te onderscheiden. Tijd dus om op die zaken in te spelen en een meer behoeftegerichte zorg aan te bieden in de plaats van het huidige meer aanbodgerichte zorgmodel. Deze masterproef wil hiertoe een aanzet bieden door de beleving van ouderen en mantelzorgers weer te geven en verbeterpunten en opportuniteiten voor een zorgorganisatie aan te reiken.
Promotor | Paul Gemmel |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |
Kernwoorden | client journey patient journey patient experience residential care health care elderly informal carers |