Hoofd in de boeken of handen aan het bed?
Arts Isabeau, 2023
Het behalen van een universitair diploma, na het afronden van een eerdere studie aan de hogeschool, wint de laatste jaren aan populariteit. De transitie naar het werkveld lijkt voor velen een uitdaging. Ook na de bacheloropleiding verpleegkunde zijn er steeds minder studenten die meteen aan het werk gaan als verpleegkundige. Verpleegkunde is en blijft een knelpunt beroep. Er zijn tekorten om de vraag naar gezondheidszorg op te vangen. Het is van maatschappelijk belang om de motivaties van deze studenten te onderzoeken en na te gaan waarom studenten die reeds een bachelor diploma hebben kiezen voor een masteropleiding. Bijkomend is het interessant om na te gaan wat hun toekomstplannen zijn en of ze een actieve rol in de gezondheidszorg wensen op te nemen. In deze kwalitatieve studie werden de drijfveren van deze studenten onderzocht. Er werd nagegaan waarom ze kiezen voor een vervolgopleiding na hun opleiding tot verpleegkundige en of ze na het behalen van het masterdiploma plannen om aan de slag te gaan als verpleegkundige. Als werkwijze werd gekozen om interviews af te nemen bij pas afgestudeerde verpleegkundigen die momenteel aan de universiteit studeren. Er werden 11 interviews uitgevoerd die nadien werden geanalyseerd volgens een vooraf bepaalde strategie. Uit de resultaten blijkt dat studenten uiteenlopende drijfveren hebben omtrent het aanvangen van een masteropleiding. Er werden vijf verschillende thema’s drijfveren beschreven: de ontgoocheling in de professionele identiteit, de zorg willen innoveren, persoonlijke redenen, omgevingsfactoren en de bacheloropleiding verpleegkunde an sich. Deze drijfveren bepalen mee de intenties die deze studenten hebben om nadien al dan niet als verpleegkundige aan de slag te gaan. De participanten kunnen opgedeeld worden in drie groepen. De eerste groep wil absoluut niet als verpleegkundige werken en wil vastberaden een job uitvoeren met hun masterdiploma. Een tweede groep studenten wil de zorg combineren met hun masterdiploma. De laatste groep studenten wil voor een korte periode in de praktijk staan (+/- vijf jaar) om ervaring op te doen en daarna doorstromen naar een meer gespecialiseerde functie of een kaderfunctie. Door in te spelen op de verschillende drijfveren kan zowel het beleid als de opleiding mee bijdragen tot een positief imago van het beroep verpleegkunde en fijne stage-ervaringen.
Promotor | Simon Malfait |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |