klinisch leiderschap in verpleegkundig onderwijs en praktijk: de ervaring van studenten

Pauels Silke, 2023
SAMENVATTING PAUELS SILKE KLINISCH LEIDERSCHAP IN VERPLEEGKUNDIG ONDERWIJS EN PRAKTIJK: DE ERVARING VAN STUDENTEN In de huidige en veeleisende gezondheidszorgomgeving is het ontwikkelen van een verpleegkundige leider één van de grootste uitdagingen waar de studenten mee worden geconfronteerd. Doorheen de tijd is er steeds meer duidelijkheid gekomen over wat klinisch leiderschap nu effectief is en hoe dit verschilt van het management. Met de juiste ondersteuning, identificatie en ontwikkeling van toekomstige klinische leiders, zal een betere en meer persoonsgerichte zorg tot stand komen. Het is daarom essentieel voor toekomstige verpleegkundigen in opleiding, dat zij positief worden ondersteund op basis van hun persoonlijke kwaliteiten om het uitdagend beroep succesvol uit te voeren (Scully, 2015). Dit onderzoek richt zich op hoe derde- en vierdejaar bachelor studenten verpleegkunde klinisch leiderschap ervaren op stage en wat hun effectieve kennis en verwachtingen er rond zijn. Het verkennen van de ervaringen van de deelnemers werd onderzocht met behulp van een kwalitatieve benadering. Het onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van semigestructureerde interviews. Dit met als doel inzicht te krijgen in de constructie van de realiteit van deze individuen. Het onderzoek vond plaats op vier hogescholen, waarbij de participanten werden gerekruteerd via verschillende kanalen, zoals aankondigingen op studentenportalen en promotiefilmpjes op sociale media. Na voltooiing van de 17 interviews werd een punt bereikt waarop de onderzoeker merkte dat er geen nieuwe antwoorden werden toegevoegd aan de resultaten. Dit onderzoek draagt bij aan de maatschappij en literatuur op verschillende manieren. Ten eerste, is er een gebrek aan wetenschappelijk onderzoek naar klinisch leiderschap, waardoor dit onderzoek een waardevolle toevoeging vormt. Ten tweede, richt dit onderzoek zich niet alleen op de voorkennis van studenten, maar legt het ook de nadruk op hun ervaringen en interpretaties, wat een meer diepgaand begrip biedt. Ten slotte, biedt het onderzoek inzicht in de behoeften van studenten op het gebied van klinisch leiderschap, zoals een vroege integratie in het curriculum en praktijklessen, en benadrukt het de positieve impact van klinisch leiderschap op afdelingen, teamwerk en patiëntenuitkomsten. Deze bevindingen suggereren dat een implementatie van klinisch leiderschap in het curriculum, een open afdelingscultuur, meer kennis en begeleiding de ervaring van verpleegkundestudenten tijdens hun stage positief kunnen beïnvloeden. Dit onderzoek benadrukt dus het maatschappelijk belang van het verbeteren van klinisch leiderschap binnen de verpleegkundeopleiding om zo de kwaliteit van de zorg te optimaliseren en te voldoen aan de veranderende behoeften van de gezondheidszorg. Aanvullend onderzoek kan verdere inzichten bieden en helpen bij het ontwikkelen van effectieve strategieën om klinisch leiderschap te bevorderen.

Promotor Simon Malfait
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden ervaring klinisch leiderschap verpleegkundige studenten