The implementation of exergames in rehabilitation programs for the upper limb for geriatric patients
Deleersnyder Emilia, 2023
Populariserende samenvatting van het onderzoek. Dit onderzoek bevat alle nodige informatie om exergames (spelletjes die beweging stimuleren) te kunnen implementeren in de revalidatie van ouderen in Vlaanderen. Er zijn vier exergames bekeken: BlazePods, Nintendo Switch, SilverFit 3D en Squeezi. Elk van deze games heeft zijn eigen voor- en nadelen. BlazePods zijn eenvoudig te gebruiken en betaalbaar, maar ze missen specifieke spelletjes voor ouderen. Nintendo Switch biedt veel spelmogelijkheden, maar het is complex en vereist toezicht van therapeuten. SilverFit 3D is goed voor mensen met beperkte mogelijkheden en heeft veel aanpasbare instellingen, maar het is duur en vraagt om veel ruimte en toezicht. Squeezi is innovatief en biedt unieke interacties, maar het is lastig in te stellen en gevoelig voor beschadigingen. De grootste uitdagingen bij het implementeren van deze exergames zijn de kosten, de benodigde ruimte en het subjectieve gebrek aan kennis over technologie bij therapeuten. Het onderzoek beveelt aan om te beginnen met eenvoudig te gebruiken games en geleidelijk uit te breiden, waarbij therapeuten en patiënten continu feedback geven om zo de integratie te verbeteren.
Promotor | Dominique Van de Velde |
Opleiding | Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie |
Domein | Revalidatie en kinesitherapie bij ouderen |
Kernwoorden | Geriatric Population Rehabilitation Strategies Exergames Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR) Upper Limb Rehabilitation Flanders BlazePods Nintendo Switch SilverFit 3D Squeezi. |