The Effect of a Handwriting Co-teaching Program "Samen Aan de Slag met Schrijven (SASS)": a controlled study

Van Malderen Lynn, 2023
SAMEN AAN DE SLAG MET SCHRIJVEN: EEN HANDSCHRIFTPROGRAMMA WAT IS SASS? - 6-weken durende groepsinterventie voor handschriftontwikkeling in de klas - Ontwikkeld voor kinderen uit het eerste en tweede leerjaar - Key concept: co-teaching = Samenwerking tussen leerkrachten en kindertherapeuten om aan de diverse leerbehoeften van de leerlingen te kunnen voldoen WAAROM SASS? Niet alleen door COVID-19, maar ook door de toenemende digitalisering wordt er achteruitgang in de fijne motoriek vastgesteld, waaronder schrijfmotoriek. Het is belangrijk om deze schrijfmotoriek te stimuleren, want wie niet goed schrijft kan later moeilijkheden ervaren bij het lezen en/of studeren. SASS streeft ernaar zowel kinderen met schrijfproblemen als leerkrachten te ondersteunen, met als doel een positieve invloed te hebben op de gehele klas. HOE ZAT HET IN ELKAAR? 2klassen* --> 1 controleklas en 1 interventieklas --> 1 subgroep en 1 niet-subgroep *: Twee scholen (vier klassen van het tweede leerjaar) namen deel aan het onderzoek, het schema hierboven beschrijft één school. Een interventieklas wordt verdeeld in een subgroep met vijf tot zes leerlingen, overige leerlingen vormen de niet-subgroep. De SASS-interventie wordt gegeven aan de subgroep-leerlingen door een co-teacher. Pijn tijdens het schrijven en kwaliteit van schrijven werden beoordeeld. WAT ZIJN DE RESULTATEN? Op vlak van leesbaarheid met de SOS-2-VL: - De totale interventieklas (inclusief de leerlingen in de subgroep) verbeterde significant (p < 0.01) - De leerlingen van de interventiegroep verbeterden sterk vergeleken met de controlegroep (p = 0.01) - Er was vooraf een duidelijk verschil tussen de subgroep en niet-subgroep leerlingen (p = 0.02), maar deze achterstand werd na de interventie ingehaald waardoor de subgroep weer kon aansluiten bij het niveau van de klas (p = 0.48) “DE KINDERN HEBBEN NU VEEL MEER PLEZIER IN HET SCHRIJVEN” (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/03/28/schrijfachterstand-bij-kinderen-arvato-64965100/) CONCLUSIE De bevindingen van dit onderzoek wijzen uit dat het SASS-programma een gunstig effect heeft op de leesbaarheid van het handschrift van leerlingen in het tweede leerjaar. Bovendien bleven de kinderen gemotiveerd om te schrijven binnen de interventiegroep. Niet enkel de leerlingen in de subgroep, maar ook de leerlingen in de niet-subgroep van de SASS-interventie vertoonden verbeteringen. Deze positieve effecten kunnen worden toegeschreven aan de verbeterde schrijfinstructie van de leerkracht na de implementatie van tips en tricks van de co-teacher tijdens het SASS-programma.

Promotor Lynn Bar-on
Opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Domein Revalidatie en kinesitherapie bij kinderen
Kernwoorden kinderen co-teaching handschriftprogramma school schrijven onderwijs