Theory of mind (ToM) in children with Developmental Coordination Disorder (DCD): a pilot study

Schoovaerts Evi, 2023
Theory of mind (ToM) bij kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD): een pilootstudie 1. Achtergrond Developmental Coordination Disorder (DCD) is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis, waarbij problemen met de motoriek en coördinatie zich voordoen. Het komt voor bij 5-6% van de populatie. In de literatuur zijn er implicaties dat kinderen met DCD problemen zouden kunnen hebben met theory of mind (ToM), de mogelijkheid om percepties en perspectieven van zichzelf en anderen te kunnen begrijpen. Echter zijn er op dit moment tegenstrijdige resultaten te vinden in de bestaande literatuur en werden er geen studies specifiek rond ToM bij kinderen met DCD uitgevoerd. 2. Doelstellingen Het eerste doel van de studie was om na te gaan of ToM verschilt bij kinderen met DCD in vergelijking met de normwaarden van typisch ontwikkelende kinderen en kinderen met Autismespectrumstoornis (ASS). De tweede doelstelling was om na te gaan of er een verband bestaat tussen het niveau van motorische vaardigheden en niveau van ToM vaardigheden bij kinderen met DCD. 3. Deelnemers Dertien kinderen van zes tot en met twaalf jaar oud met een bevestigde diagnose van DCD werden geïncludeerd in deze studie. Ze mochten geen diagnose van ASS en geen verlaagd IQ hebben. 4. Instrumenten Ouders vulden vier vragenlijsten in: - Coördinatievragenlijst voor Ouders (CVO) - Social Responsiveness Scale second edition (SRS-2) - Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) - Theory of Mind Behavior Checklist (ToMBC) De kinderen namen deel aan twee testen: - Movement Assessment Battery for Children second edition (MABC-2) - Theory of Mind test Revised (ToM test-R) 5. Resultaten Kinderen met DCD scoorden lager op ToM in vergelijking met de typisch ontwikkelende kinderen. Tussen de DCD-groep en ASS-groep werd er geen verschil gevonden. Daarnaast, werd er geen correlatie gevonden tussen het niveau van motorische vaardigheden en het niveau van ToM bij kinderen met DCD. 6. Conclusies Deze studie suggereert dat kinderen met DCD moeilijkheden ondervinden met ToM, maar er is bijkomend onderzoek nodig met een grotere groep kinderen om deze resultaten te kunnen bevestigen. Het blijft onduidelijk of er een correlatie is tussen de motorische vaardigheden en de vaardigheden op ToM. Daarvoor zou een grotere studie, dat zowel typisch ontwikkelende kinderen als kinderen met DCD includeert, meer duidelijkheid over kunnen geven.

Promotor Lynn Bar-on
Opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Domein Revalidatie en kinesitherapie bij kinderen
Kernwoorden kinderen Developmental Coordination Disorder theory of mind motorische vaardigheden sociale vaardigheden