De haalbaarheid en evaluatie van neuroanatomische 3D modellen voor educatieve doeleinden.

Tisseghem Laura, Blanchaert Rune, 2023
Het is een bekend feit dat onderwijsinstellingen worden geconfronteerd met diverse complexe uitdagingen, variërende van een tekort aan donoren voor anatomielessen tot een beperkte beschikbare tijd in het curriculum en het gebrek aan onderwijspersoneel om een groeiend aantal studenten te onderwijzen. Om deze obstakels te kunnen overwinnen, is dit onderzoek gericht op het verkennen van innovatieve onderwijsmethoden, met een specifieke focus op moderne technologieën zoals virtual reality (VR). Virtual reality omvat het gebruik van computertechnologie om een interactieve en dynamische (leer-) omgeving te creëren. Door middel van deze technologie kunnen studenten actief betrokken raken en de controle krijgen over 3D-objecten, waardoor ze anatomische structuren grondiger kunnen bestuderen in vergelijking met passieve observatie. Het verkennen van anatomische structuren vanuit diverse perspectieven bevordert een diepgaand begrip van complexe anatomie, zoals de cerebrale structuren (Ghosh, 2017). Het huidige onderzoek richt zich onder meer specifiek op het vinden van een efficiënte methode met behulp van 3D-laserscanning om gedetailleerde 3D-modellen van hersenen te genereren. Deze benadering stimuleert niet alleen de betrokkenheid van studenten, maar vergroot mogelijks ook hun motivatie om te leren. Een cruciaal aspect van de digitalisering van het onderwijs is de ondersteuning van verschillende leerstijlen, waardoor een gevarieerde groep studenten op hun eigen manier effectiever kan leren. Bovendien opent VR de deur naar afstandsonderwijs, waardoor studenten, ongeacht hun locatie, toegang krijgen tot hoogwaardig onderwijs. Deze technologische benadering draagt bij aan een meer inclusieve leeromgeving in de medische opleiding, waarbij verschillende barrières worden doorbroken en gelijke kansen worden geboden voor diverse studentengroepen (Evans et al., 2020; Vandenbossche et al., 2022). Door middel van het onderzoek zijn we niet alleen op zoek gegaan naar een oplossing voor uitdagingen binnen het onderwijs, maar werken we zo ook mee aan de evolutionaire verandering waarop anatomie wordt onderwezen. Deze vernieuwingen hebben de potentie om de medische opleiding te transformeren en studenten beter voor te bereiden op complexe uitdagingen in de gezondheidszorg.

Promotor Frank Dewaele
Opleiding Geneeskunde
Domein Neurologie
Kernwoorden virtual reality neuroanatomy education 3D scanning structured light scanning