Een kwalitatieve studie naar de ervaringen van startende bachelor verpleegkundigen tijdens hun transitie naar het werkveld

De Decker Silke, 2022
Populariserende samenvatting: Er heerst momenteel een tekort aan verpleegkundigen. Door dit tekort aan verpleegkundigen kan de kwaliteit van zorg dalen. Daarnaast treden startende verpleegkundigen soms tijdens het eerste jaar uit het werkveld. Deze interviewstudie onderzoekt de ervaringen van startende bachelor verpleegkundigen tijdens hun transitie naar het werkveld. Met de transitie wordt het eerste jaar in het werkveld bedoeld. Door de ervaringen van startende bachelor verpleegkundigen te onderzoeken, kan de transitie naar het werkveld verbeterd worden. Door de transitie naar het werkveld te verbeteren, kunnen de startende verpleegkundigen die tijdens het eerste jaar uit het werkveld treden dalen. Dit onderzoek maakt gebruik van semigestructureerde interviews. Dit wil zeggen dat er op voorhand vragen worden vastgelegd, maar dat er tijdens de interviews vragen kunnen bijkomen. In totaal zijn er 13 startende bachelor verpleegkundigen geïnterviewd. Deze waren tussen de 2,5 weken en 9 maanden werkzaam als verpleegkundige. Uit de interviews blijkt dat de startende verpleegkundigen tijdens de transitie naar het werkveld een gevoel van onzekerheid, verantwoordelijkheid, voldoening, trots en blijdschap kunnen ervaren. De startende verpleegkundigen kunnen een groei ervaren in het durven praten tegen anderen, het kunnen stellen van prioriteiten en in hun kennis. Wanneer de startende verpleegkundigen een negatieve situatie meemaken of negatieve gevoelens ervaren, is ventileren tegen andere zorgverleners of mensen uit hun omgeving de meest gehanteerde manier om hiermee om te gaan binnen dit onderzoek. Wanneer er een hoge werkdruk ervaren wordt, kan dit twijfel zaaien over het verder zetten van de job. Verder blijkt uit de interviews dat de startende verpleegkundigen nood hebben aan voldoende praktische informatie, feedback en een ondersteunende omgeving. Hun mentor wordt in dit onderzoek gezien als een grote steun. Dit sluit niet uit dat de leidinggevenden en andere collega’s ook de nodige steun moeten bieden. De praktische informatie kan gaan over de wijze van verlofaanvraag. Uit dit onderzoek blijkt dat de startende verpleegkundigen het krijgen van feedback belangrijk vinden. Door feedback te krijgen, kunnen de startende verpleegkundigen de sterke punten en de verbeterpunten kennen. Door het krijgen van positieve feedback kan de onzekerheid verminderen. Tot slot kan de opleiding tot bachelor verpleegkundige meer inzetten op specifieke diensten en het gebruik van specifieke toestellen. Dit kan namelijk ervaren worden als een gemis in de opleiding tot bachelor verpleegkundige.

Promotor Simon Malfait
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden ervaringen Transitie Startende verpleegkundigen Bachelor