De jobinhoud van hoofdverpleegkundigen: door de ogen van studenten verpleegkunde

Verheye Mieke, 2022
Studenten verpleegkunde zijn de toekomstige dragers van de gezondheidszorg. Daarom is het van belang om hun mening en kennis op gebied van de gezondheidszorgberoepen te kennen. Dit onderzoek zoomt in op de rol van de hoofdverpleegkundige binnen een zorginstelling. Een hoofdverpleegkundige staat in voor de dagelijkse gang van zaken op de afdeling, alsook heeft deze tal van managementfuncties. Zoals het opmaken en in stand houden van het personeelsbeleid, het bewaken van het financieel plaatje en het doelmatig gebruik van de materiële middelen. Door de vergrijzing van de werkkrachten in de zorg en vacatures die niet ingevuld geraken is het nodig om toekomstgericht te denken. Studenten verpleegkunde zijn hierbij het startpunt. De opleiding tot verpleegkunde kent, in Vlaanderen, twee opleidingsniveaus. Dit zijn de HBO5 opleiding (hoger beroepsonderwijs) en de bacheloropleiding (hogeschool). De mening van studenten verpleegkunde uit beide opleidingen werd in dit onderzoek bevraagd. Hierbij werd er getoetst naar het denkbeeld van student rond de hoofdverpleegkundige op een afdeling. Alsook werd er geïnformeerd naar het aanbod van theoretische achtergrond, aangaande management en leiderschap, in de opleiding. Dit onderzoek toont aan dat HBO5 studenten tot verpleegkunde minder theoretisch voorbereid zijn in vergelijk met de bachelorstudenten. Dit is een logisch gevolg van de meer praktijkgerichte aanpak van de HBO5 opleiding. Toch geven studenten uit beide opleidingen aan, in de toekomstige carrière hoofdverpleegkundige te willen worden. De studenten geven aan dat hoofdverpleegkundigen graag zelfstandig werken, tevreden zijn over hun loon en beschikken over de juiste vaardigheden om de functie te kunnen uitoefenen. Toch denken de studenten dat de hoofdverpleegkundige onvoldoende ondersteuning krijgt, dit zowel vanuit het team als de organisatie zelf. Daarnaast vinden studenten de personeelsplanning zelf de meest interessante jobinhoud is van de hoofdverpleegkundigen zelf. De mening van studenten biedt een vernieuwend inzicht op hun opvatting over de hoofdverpleegkundige en de theoretische tools die ze aangereikt krijgen in de opleiding. De percepties stemmen overeen met deze van hoofdverpleegkundigen zelf. Toch blijkt uit dit onderzoek dat studenten onvoldoende kennis en vaardigheden toegereikt krijgen in het basis verpleegkundig onderwijs. Om leiding te kunnen geven moeten de studenten deze kennis en vaardigheden namelijk in vervolgopleidingen zoeken. Echter zou een basiscursus binnen het huidig lessenpakket hierbij al een uitkomst bieden.

Promotor Simon Malfait
Opleiding Management en Beleid van de Gezondheidszorg
Kernwoorden studenten verpleegkunde hoofdverpleegkundige perceptie jobinhoud