Evaluatie van het operationeel management in zorg en welzijn aan de hand van instrumenten en indicatoren.
Coigniez Maxine, 2022
Organisaties gebruiken tal van evaluatiesystemen en indicatoren om de performance van hun medewerkers te evalueren, te beheren, te belonen en te sturen afhankelijk van hun missie, visie en strategie (Murphy, 2019). Deze masterproef onderzoekt de ontwikkeling en implementatie van employee performance management binnen zorgvoorzieningen, meer specifiek woonzorgcentra. Het onderzoek bestudeert de mogelijkheden om de leiderschapscapaciteiten van operationele managers te evalueren binnen woonzorgcentra. De onderzoeksvraag gaat als volgt: ‘Aan de hand van welke instrumenten en indicatoren kan men het operationeel management in zorg en welzijn evalueren?’. Om een antwoord te formuleren op bovenstaande onderzoeksvraag wordt in het theoretisch kader gekeken naar theorieën over ‘employee performance management’ en wordt het ‘Balanced Scorecard model’ met de nadruk op het HRM-perspectief onderzocht. In dit onderzoek worden er duidelijk afgebakende groepen in bepaalde situaties bestudeerd waardoor men kan opteren voor een meervoudige casestudie als gepast onderzoeksdesign. In de meervoudige casestudie wordt er bij iedere case bij verschillende actoren, op verschillende niveaus, semigestructureerde interviews of diepte-interviews afgenomen. Performance management als begrip is weinig gekend bij de leidinggevenden. Men gebruikt termen zoals talent management, kwaliteitsmanagement, personeelsbeoordelingen en competentiemanagement. Elke case is bezig met een vorm van PM en ziet het belang in van een goed uitgebouwd performance managementsysteem maar in de praktijk moet dit nog verder uitgewerkt worden. Er is ook weinig tot geen doorstroming van kerncompetenties tot op de verschillende operationele managementniveaus en tot op de werkvloer. Kerncompetenties koppelen aan incentives en bonussen wordt ervaren als een must en niet als opportuniteit om te streven naar een betere kwaliteitstoetsing op basis van de vooropgestelde doelstellingen door het bestuursorgaan. Aangezien uit verscheidene eerdere onderzoeken blijkt dat een efficiënt managementniveau onmisbaar is voor elke organisatie, draagt deze masterproef bij aan de academische literatuur door na te gaan welke indicatoren en instrumenten van belang en van toepassing zijn om het operationeel management binnen een woonzorgcentra te evalueren. Anderzijds biedt deze studie naast de academische relevantie ook een contributie voor het organisatieperspectief. Met andere woorden wordt er in deze studie bestudeerd hoe woonzorgcentra, meer specifiek het bestuursorgaan, instrumenten en performance-indicatoren implementeren en toepassen voor het meten en evalueren van het operationeel management om zo de kwaliteit van zorg in hun organisatie te optimaliseren. Kortom, onderzoek naar de evaluatie van operationele managers in woonzorgcentra draagt bij aan het versterken van de zorgsector, het welzijn van ouderen en kwetsbare personen, en het creëren van effectieve, efficiënte en kwalitatieve zorgomgevingen.
Promotor | Paul Gemmel |
Opleiding | Management en Beleid van de Gezondheidszorg |
Kernwoorden | employee performance management evaluatie operationeel management performance management leiderschapscapaciteiten |