Geluk in de klas: onderzoek naar de aanpak van mentaal welbevinden op school en in de klas

Clement Jolien, 2022
titel: ‘Geluk in de klas’ Mentaal welzijn is de mate waarin een persoon zich goed in zijn vel voelt, de mate waarin iemand gelukkig is. Mentaal welzijn krijgt de afgelopen jaren steeds meer en meer aandacht, aangezien één op de drie Belgen aangeeft zich niet goed te voelen in zijn vel en één op vijf gevoelens van depressie ervaart. De impact van de coronapandemie heeft deze cijfers nog verder negatief beïnvloed. Scholen en leerkrachten hadden opeens veel nood aan handvaten om aan het mentaal welbevinden te werken op school en in de klas. Als reactie hierop is het project ‘Geluk in de klas’, ontwikkeld door het Vlaams Instituut Gezond Leven ontstaan. Dit project biedt een lesprogramma met onderbouwde educatieve materialen die gericht zijn op het bevorderen van het mentaal welbevinden bij kinderen en jongeren. Het omvat drie soorten materiaal: ‘Happy Snacks’, korte klassikale oefeningen voor het versterken van mentaal welzijn; Kamishibai vertelplaten, die het verhaal van drie eekhoorns vertellen die moeilijkheden overwinnen en bouwen aan hun geluk; en het Wel in je vel-spel, dat leerlingen aanmoedigt om bewust na te denken over hoe men hun geluk in eigen handen kan nemen. Deze masterproef heeft als doel de percepties van leerkrachten over het uitvoeren of implementeren van het project ‘Geluk in de klas’ te onderzoeken. Dit omvat wat zowel leerkrachten als leerlingen ervan vinden, wat als succesvol wordt beschouwd en waar ruimte is voor verbetering. Om hier informatie over te kunnen krijgen werden leerkrachten die gebruik maken van de educatieve materialen uitgenodigd om hun ervaringen te delen tijdens groepsgesprekken. De onderzoeksresultaten tonen aan dat leerkrachten over het algemeen tevreden zijn met het project ‘Geluk in de klas’. De materialen hebben volgens hen leerlingen geholpen om openlijk over hun emoties te spreken en naar elkaar te luisteren. Leerkrachten waarderen de goed uitgewerkte materialen om dit thema in de lessen te behandelen. Ze benadrukken echter dat ze vaak te veel tijd moesten steken in de voorbereiding ervan, waardoor de materialen niet zo vaak gebruikt werden als ze zouden willen. Duidelijkere handleidingen en ondersteunend videomateriaal zou volgens hen hierbij helpen. Andere verbeterpunten zijn de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad aan te passen en de duurzaamheid van de materialen. Aan de hand van deze bevindingen zal het project ‘Geluk in de klas’ in de toekomst nog beter werk kunnen leveren om de leerlingen op een leuke manier meer aandacht te leren hebben voor hun mentaal welzijn en hen vaardigheden leren om hun mentaal welzijn te verbeteren.

Promotor Maïté Verloigne
Opleiding Gezondheidsbevordering
Kernwoorden mentaal welzijn bevorderen bij kinderen en jongeren geluk in de klas